Ett mörkt vatten flyter genom Riga.

Jag har vaknat på Daugavas botten. Det finns så mycket att berätta men inget att förstå. Vi har haft det kul jämt och ständigt och jag tror aldrig jag skrattat så mycket under en vecka. Det vi varit med om under loppet av några dagar är saker man sällan får uppleva under ett helt liv. Jag syftar inte bara på själva seglingen, utan även alla dessa random händelser man aldrig räknat med. Det bästa av allt var att hela resan var flera varv runt jorden över förväntan.
Redan efter en dag var vi förälskade i hela besättningen. Så härliga, äkta och jordnära människor är sällsynt att träffa på i så stora grupper. Projektet vi var där för att genomföra, Baltic Sea Project, gick väl mindre bra. Inte en kotte i Estland kunde snacka engelska så inte kunde man göra sig förstådd heller. Inte mig emot. Jag hade ändå inte en aning om vad jag skulle säga. Så det blev att stå och ta emot pengar från människor som ville kliva ombord på världens bästa båt. Så söta som vi var där vi stod drog vi väl in miljoner. En kväll lekte vi kurragömma med besättningen. Jag letade. Tobbe och Anton sprang iväg och smygåt bullar och rullade in på båten igen bakom två gröna soptunnor. Carro satt på Affe. Inte bokstavligt. Lennart vann. Men jag har redan tagit det snacket med den luckan. Det blev midsommar. Dundermiddag. Pia sjöng om Briggen girls som längtade efter snopp. Skål kapten! Vi gick ut och tränade inför dragkampen som skulle ske mellan oss och Götheborgs besättning. Affe lekte Anna från ambassaden om vartannat. Kom upp så vackert. Kisspaus på vägen. Happ, då har man sett den också. Ful var den. Vi förlorade dragkampen. Lena försökte ge oss shots. Jag lovar, jag säger inget. Pia ville att jag skulle följa med henne (läs: drog med mig) på toaletten så hon kunde kissa. En grabb som kom från en stad mellan Vänern och Vättern som "ingen hade hört talas om" berättade hur mycket han saknade att fira midsommar med sin mamma. Carro lyssnade för att hon tyckte han var så snygg och ville inte vara oförskämd. Jag tyckte han såg ut som Näcken. Men man kan vara trevlig för det. Vi vandrade tillbaka till briggen igen. Jag gick arm i arm med Lena. Hon vägrade böja benet när hon skulle hoppa ned från en mur. Jag tog emot henne och gissa om hon ramlade ihop i en liten hög? Ja. Och flaskan hon tagit med från Götheborgstältet hade hon innanför jackan. Jag skrattade som aldrig förr och oj så jag tränade magmusklerna. Det gjorde nog Sabina, Carro och Karro också för den delen. Måste du bajsa? Lena sa att jag skulle vara tyst annars skulle hon kissa på sig. Jag skrattade ännu mer. Lena kissade på sig. Jag dog. Kanske ska tilläggas att denna dam och hennes syster (Pia) var 50+. Jag följer med dig över till din båt så du kan byta kläder sa jag. Nej, jag kan låna dina trosor. Jag följde med Lena ändå. En blöt puss på kinden fick jag. Tack så hemskt mycket. Vi gick ut igen. Sen bar det ut i Tallinn. Fast Sabban och jag följde Lena över till hennes båt igen, hon kunde inte följa med. Vi hjälper dig över. Nej, det behövs inte. Jo, tänk om du ramlar i vattnet. Men det är ju bara kuuul. Vi fick varsin blöt puss på kinden igen. Tallinn nästa. Vad hände med kontraktet egentligen? Vi var glada som aldrig förr. Tyst nu, Emma. Hick! Vi lade oss i en böghög på Tallinns torg. Aj på riktigt! Reggaeklubb med fräna toaletter. Är det ni som är Anton och Affe? Du vet, de som sjunger. Sen sjöng jag. Affe tänkte länge. ...nä, det är nog en annan Anton och Affe. Kocken, Carran och jag ville ha nattmat. Ska vi ta en taxi till Donken? Vad fan håller ni på med!? HALLÅ ELLLEEEERRRRR! Donken var stängt. Hesburger också. Alla blomstånd var dock öppna. Klockan var väl en sisådär 4 på natten. Var det för midsommars skull? Would you like to pimp my krans? Och kocken var seriöst villig att pröjsa blommor för att få Carrans krans pimpad. Sweet. Det blev gatuköket i stället. De sålde kebab, men vi hann aldrig få någon. Stötte på massa Johnson's och kocken tyckte det började bli äckligt så vi drog. Have you tasted Johnson's temptation? Ask him how his Johnson is. How is your Johnson? Sen gick vi. Hem till briggen. Fina briggen. Det blev nattmat. Midsommarmiddagsrester. Sillburken kraschade i golvet. Förlåt. Det var gott i alla fall. Sabban och jag satt uppe lite längre med Tobbe och Karolina. Hur många tryck tror du? När er fröken kommer.. då ska vi göra en liten sketch. Klitsch. Godnatt. Affe hade ångest dagen efter. Är jag en dålig människa? Nej Affe, du är en skitbra människa. Det blev söndag och dags för att lägga loss och bege oss till Riga. Lena och Pia kom förbi som hastigast. Lena var stolt(?) Nej men heeej, där är ju min kompis. Tack för att du hjälpte mig i förrgår. Vi ses i Riga! Vi sågs aldrig i Riga, men varför får jag inte säga. Innan vi lade ut hade vi möten. Ett av dem handlade om hur högt ovanför kaffet man skulle hälla i mjölken för att det inte skulle skvätta. Brukar du ha bröstmjölk i ditt kaffe? Vi seglade iväg. Det var mäktigt när vi seglade förbi Götheborg och tutade. Alla som stod uppe på den båten vinkade. De tutade också. Bilar runt omkring oss tutade även de. Det var en så mycket större grej än vi någonsin förstått. Carro och jag hade gemensam vakt. Vi var galet taggade innan vi skulle sova de futtiga små timmarna innan vår vakt började. 00-04. Ingen av oss sov. Vi klev upp på däck när klockan närmade sig vårt slag och kände dirr hur det gungeligungade. Konsten för att inte bli sjösjuk är att äta hela tiden och inte frysa. Vi knarkade knäckebröd och gröna äpplen. Det hjälpte inte för min del. Jag mådde illa konstant i två dygn. Det gungade visserligen inte nådigt vid vissa tillfällen, men usch så jag mådde illa. Jag är så jävla kass på att hantera kräk. Därför vägrade jag spy. Jag stod och höll i relingen under varje vakt och höll blicken på horisonten. Du är en kass sjöman, Emma. Jag fattar inte varför jag inte kan skärpa mig? Varför kan jag inte bara släppa ut det som vill ut och sen må bra igen? Vad är det som hindrar mig? Jag fattar inte. Skärpning ska det bli, men det kan ta tid. Sabina och Karro hade 04-08-passet samt 16-20-passet. Var det du som spydde i lovart? Bröd på kinden, eller hur var det? Jag skulle aldrig kunna bli seglare om jag ska må såhär illa konstant. Men du piggnade ju till på slutet! Ja, det var när båten gick på motor och vi körde på en flod! Mattias (kocken) fyllde 21 den kvällen vi anlände till Riga. Det blev chokladkaka för att fira när vi körde på floden. Var det Daugava förresten? Mäktigt i så fall. För er som älskar Winnerbäck fattar ni. På kvällen blev det singstar. Lina har ljuvlig röst. Sabban och jag var uppesittare återigen. Magnus drog fram någon låt om någon Theobald. Tre, fyra fot lång sjöng de. Kocken kom på att det var ju jävligt långt. Affe påstod att det var ganska normalt för hans del om man vek den dubbel. Dagen efter hjälpte vi kocken att handla. När vi kom tillbaka fanns det ingen annan väg in än att krypa under stängslet. Vi blev smått kriminella. Kocken lagade mat. Pressen kom. What is this you are cooking? It's pasta. And this is carbonara. It's a variant. Senare kom 150 gäster. Vi serverade. En gubbe blev purken för att det inte serverades gin på båten eftersom det är det man dricker på en båt. Inte mitt fel. Vem var det som sa att jag skulle ta två sötningspiller i mitt kaffe!? Sen fick vi följa med besättningen ut. Tjejer, jag tipsar er absolut inte om att gå upp och sno en vinflaska där uppifrån och klunka den på rummet innan. På väg in mot stan gick vi förbi en Statoilmack. Tobbe och Carro ville ha kvällskorv. Jag joinade i matteamet. Beigta Balle. Balle på lettiska betyder party. Otippat. Vi hamnade på någon uteservering. Och vad har vi lärt oss idag? Man ska inte spy i motvind! Det blev nattmat igen. Gary droppade glaset på golvet, pinsamt. Jag måste skita. Dagen efter var det dags att packa färdigt. Jag kan vispa omelett med min mage. Det blev farväl. Usch så ont det kan göra i ens hjärta. Jag hatar avsked mer än något annat. När briggen seglade iväg från oss och vi stod kvar på kajen brast det inom mig. Tårar rinner, hoppet försvinner, tänk att stå ensam kvar. Jag blev så himla ledsen i ögat. Hejdå. Inte för alltid väl? Det blir ju återträff. Ryanair tog oss hem till Sverige igen. Bara för att jag flög i gummistövlar va. Jag saknade det hela kvällen. Jag har saknat det hela dagen idag. Det är så tomt. Så tyst. Jag går och deppar i stället för att vara glad för att jag varit med om det. Jag är så himla bra på sånt. Nu har jag lyssnat på Lars Winnerbäcks Dom Tomma Stegen hela kvällen. Den får mig att tänka på briggenäventyret. Jag säger det igen. Jag saknar det så. Så jävla mycket. Jag skulle göra vad som helst för att komma tillbaka. Jajemen.


You tell me
Carrrro med C

FY FAN VAD UNDERBART



jag ska skriva ut texten och rama in (inte ordagrant) , men fy vad jag skrattade genom. och ändå var det bara en bråkdel av den riktiga upplevelsen. briggen och vi är bäst

2008-06-27 @ 23:44:35

Hej sötnos!

Jag heter
Kom ihåg mig!

E-mail (publiceras ej)

Bloggadress eller hemsideadress

Här är min hälsning

Trackback
RSS 2.0