Jag har sett livet från båda sidor nu

Jag har hört och likaså använt många klyschor genom åren. Det ligger en sanning i alla.

Den jag tärt på relativt länge nu och tror mest på är den som handlar om att tiden läker alla sår.

De stunder jag varit rädd för att inte ta mig upp på benen igen har den klyschan gnagt i en vrå i mitt bakhuvud och funnits där för att påminna mig om att inte ge upp. Att bara ge allt lite tid.

Människor får genomlida de mest brutala händelser, och ändå lyckas många ta sig tillbaka till ett liv på två stadiga ben igen. Jag ser på dem med beundransvärda ögon. Jag ser på dem med beundransvärda ögon för att jag inte tror att jag själv skulle kunna ta mig igenom ett sådant skede där sorgen, hopplösheten och meningslösheten tar över.

Kanske är det för att de är tvungna. Tvungna till att ge livet en ny chans.

Tvungna till att inse att livet har så mycket mer att erbjuda, att livsglädjen går att finna på annat håll, trots att förlusten av den tidigare livsglädjen hugger som tusen knivar i hjärtat.

Jag har sett det här i verkliga livet. Jag vet en som har förlorat både sin man och son och lyckats ta sig upp till ytan och andas igen. Hon har lyckats bygga upp ett nytt liv och har idag en ny familj. Man skulle kunna tro att hon har svårt för att skratta och le. Sanningen är att jag aldrig förr mött någon som finner så mycket glädje i livet som hon.

Det här, mina vänner, tycker jag är ett bevis bara det på att tiden läker alla sår.

Jag vet dock att i den stund då allt går i svart, då man bara ser ett oändligt mörker omkring sig, är det väldigt lätt att ge upp och sjunka djupare. Då är tidens läkande bara ett skämt. Det är ren bullshit och för stunden lockas man inte alls till att tro på det.

När man sedan blickar tillbaka på åren som gått och allt man varit med om, förstår man denna berömda klyschas poäng. Man har fått kött på benen och ändrat sitt kognitiva schema så de negativa grundtankarna istället nått snäppet närmare att omvandlas till positiva.

Idag hittar jag dagligen bevis på hur tiden har läkt många människors själars sår.


You tell me

Hej sötnos!

Jag heter
Kom ihåg mig!

E-mail (publiceras ej)

Bloggadress eller hemsideadress

Här är min hälsning

Trackback
RSS 2.0