Fischers Fritze fischt frische Fische

Inte nog med att jag skrattade till jag inte längre kunde andas i skolan idag.
Det fortsatte i samma anda när jag kom hem.

Min familj sitter och äter.
Det börjar med att vi kommer in på att mamma ska på vinprovning på lördag. Pappa hurrade över att mamma kommer komma hem jättefull. Mamma sa att det inte går för hon hinner spy innan. Sen berättade hon om när hon hade spytt på fyllan i unga år. Pappa också.
Självklart anade jag att jag skulle få frågan om det hänt mig. Mycket riktigt. Dessvärre kunde jag inte hålla mig för skratt och blev tvungen att erkänna. Mamma försäkrade sig om att jag gjort det på en toalett och att det fanns en kompis där som höll mig i håret.
- Men du gillar ju inte vin, sa hon när jag berättade att det var p.g.a. vin.
Söta mamma. Gissa varför jag inte kunnat dricka vin sen EFTER jag spydde.

Nästa samtalsämne blev min resa till Berlin. Jag drog alla tyska fraser jag kunde och mamma och pappa hjälpte gärna till. Mamma lärde mig hur man säger "det är äkta handarbete", "vad har du gjort?" samt berättade om när hon tog en tyskakurs. Redan efter första lektionen hade hon fått i uppgift att skriva en uppsats och hon skrev om Visby. Visby hast und ringmur hade hon skrivit (och jag har säkert stavat alldeles fel och det lät så galet roligt när hon uttalade tyskan.)

När jag senare på kvällen läste kemi kom mamma in och vi fortsatte prata om Berlin. Hon hämtade sina tyska läroböcker "Treff punkt" och hade bästa tyskagenomgången med mig och min syster; min syster ska inte ens med till Berlin.
Jag tror att min mamma var mer engagerad i det tyska språket än jag till slut.
Min syster säger plötsligt "nä nu måste jag gå och slå upp vad flänsost heter" och kommer snart tillbaka och har lärt sig frasen "flänsost i ditt sovrum" och "varför är bananen böjd?" JAG DOG.
Åh, bästa kvällen på länge.
Ibland är min familj bra underbar.

Nu har Sandra och jag precis skapat en grupp på facebook inför resan. Sandra är Reiseleiter (reseledare) och jag är Mundstück (språkrör.) Jag har nämligen lovat Sandra att stå för allt det här med språket eftersom hon ordnat hotell. Imorgon får jag se till att ha en tyskalektion med klassen, jag har ju ett helt word-dokument med tyska fraser nu + mammas gamla läroböcker.
Den lilla detaljen om att jag aldrig läst tyska i hela mitt liv behöver inte nämnas.

You tell me
Linnea

jag ÄLSKAR dig famlij!

2009-02-18 @ 12:46:35
URL: http://nilsone.blogg.se/

Hej sötnos!

Jag heter
Kom ihåg mig!

E-mail (publiceras ej)

Bloggadress eller hemsideadress

Här är min hälsning

Trackback
RSS 2.0